آهسته و پیوسته

به بانگ آرام و صمیمی

/ بازدید : ۱۷۹
یکی از جمله هایی که ما در شهرمان برای قربان صدقه استفاده می کنیم"جِگِرت بِشَم" است. وقتی دقیق به آن فکر می کنم حتی بار معنایی زیادی هم ندارد، اما حس خوبی دارد آن هم وقتی با لهجه ی کرمانی و کسره های فراوان همراه می شود. جمله های قربان صدقه چیزی است که مدتها به آن فکر می کنم. جمله هایی که دوستت دارم نیست، صمیمی است و حال خوشی دارد. چند وقت پیش که اینستاگرام گردی می کردم به صفحه ی زن و شوهر جوانی برخوردم. مرد ازاوضاع کارش تعریف کرده بود و زن پایین پست قربان صدقه ای رفته بود که مدتهاست دلم برایش رفته است. زن نوشته بود: خونه زندگیمی‌.
من که مخاطب آن نظر هم نبودم مدتها دلم از این حرف گرم بود. برای من که خانه مفهومی عمیق تر از مکان را شکل می دهد، ترکیب خونه زندگی به حدی گرم و سبز بود که همان لحظه درخت جانم بهار شد. الان مدت هاست که فکر می ‌کنم اگر بخواهم جمله ای به کار ببرم که گرم و روشن باشد، دوستت دارم نباشد اما حال خوشی داشته باشد، چه بگویم؟ چگونه قربان صدقه بروم؟ چگونه عمق محبت را برسانم که هم آرام باشد، هم شخصی باشد، هم صمیمی باشد و آشنا؟
چه بگویم که دل را گرم کند و درخت جان را بهار؟
۱۲ ۸
مریــــ ـــــم
۱۳ آذر ۱۱:۵۸
مربی شهرم هروقت پارک دوبل درست میرفتم بهم میگقت
دردابِلات بِشم
:)
خیلی کرمونی میگفت
پاسخ :
چه مربی شهر مهربونی:)
دردا بلات بشم. :)))))
دیگه چی؟
اله سار
۱۳ آذر ۱۲:۰۰
کلا لهجه کرمانی حس خوبی میده به آدم!
چه زوج زیبایی...
پاسخ :
لهجه ی کرمانی، لهجه ی مهربونیه جدی. :)
من دوسشون ندارم، ولی حس خوب صفحه هاشون غیر قابل انکاره
اله سار
۱۳ آذر ۱۲:۰۴
اینجا بزرگ ترین دست اورد لهجه خاصی از کرمون به کار میاد (:
"چُم " (:
پاسخ :
چم :)))
البته که " ها" به جای" هان" هم متعلق به این لهجه است. :)

فرشته ...
۱۳ آذر ۱۳:۲۰
ما هم می‌گیم" دورت بگَردُم، دورت گَشتُم" "قربونت بِرُم" و ‌... :)
پاسخ :
دورت گشتم قشنگه :)
ولی این حرفها با لهجه ی جنوبی صفای دیگه ای داره.
فرشته ...
۱۳ آذر ۱۳:۳۹
متشکرم، همه‌ی لهجه‌ها قشنگی خودشون رو دارن :)

پاسخ :
:)
 والبته شیرین و دلنشین
اینتِرنال‌ْ آدِر
۱۳ آذر ۱۵:۳۶
با آقای خط کرمونی با لهجه ی شما آشنا شدم. :) لهجه ی مردونه ایه!
پاسخ :
بهش میگیم خطو...:) 
تازه ط رو هم یه جوری میگیم که انگار کسره داره. در این حد به کسره علاقه مندیم. 
لهجه ی مردونه؟ یعنی روی صوت مردانه می شینه یا از لحاظ دیگه؟
ولی همون جور که گفتم لهجه ی مهربونیه.
مثلا اگر مصاحبه های آقای هوشنگ مرادی کرمانی رو شنیده باشین، متوجه مهربونی لهجه می شین. 
مهربونی وشیرینی اش.
Man Mobham
۱۳ آذر ۱۵:۴۲
لهجه شمالی هم خوبه، یک مقدار هم از شمال بگین خوب، اصلا افسرده شدم
ما هم میگیم:(تِه دا بَووم،تِه دا بَمی رِم) 
پاسخ :
خوب من از گویش گیلکی دانشی ندارم که بخوام درباره اش صحبت کنم، ولی شما می تونین درباره اش حرف بزنین برامون تا ما بیشتر ازش بدونیم.
اما قربان صدقه های گیلکی خیلی قشنگ و دلبرن.
منم خیلی دوست داشتم یاد بگیرم اما من حتی از لهجه ی کرمانی هم چیزی نمی دونم متاسفانه.
معنی این قربان صدقه هایی که نوشتین یعنی چی؟ هرچند که حدس هایی هم می تونم بزنم.
اینتِرنال‌ْ آدِر
۱۳ آذر ۱۶:۰۰
اوهوم خِطو یا مستر لاین 
یعنی اینکه لهجه ی مردونه ست دیگه. چجوری توضیحش بدم؟! :)) یه جور لاتی توشه.
پاسخ :
خطو رو خیلی خوب نوشتین. :))) 
متوجه شدم. یک بی قیدی خاصی داره. شاید نشات گرفته از سبک زندگی مردم کرمان بشه. آرامش و سکون بیش از حدشون منشا این بی قیدی و رهایی می تونه باشه.
Man Mobham
۱۳ آذر ۱۶:۱۲
من استرس گرفتم
به نام خدا نه نه بسم الله اصلا یادم رفت
شما به کرمانی صحبت کردن ادامه بدین تا من یادم بیاد چی میخواستم بگم
یعنی (قربونت بشم، بمیرم برات) 
درست حدس زدین ؟ ؟  
پاسخ :
بمیرم برات رو درست زدم. :)
سخت نیست که. منم خیلی کم بلدم.
Man Mobham
۱۳ آذر ۱۶:۱۹
اینجا افراد دیگه هم کرمانی هستن به شما کمک میکنن
من باید برم نیروی کمکی بیارم ظاهرا :)) 
پاسخ :
:)
من کرمانی نمی شناسم زیاد اینجا البته.
ولی اگر به نیروی کمکی احتیاج دارید، بفرمایید.
مریم ...
۱۴ آذر ۲۱:۳۵
گوشه ی دلم...
پاسخ :
چه گرم و روشن
نارِن° جی
۰۵ دی ۲۰:۵۶
هِشکی ام هِشطو شده آیا؟ :))
پاسخ :
:))))
هِشطو نشده!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان